Zie je mij? Wie zie je dan?

Stichting Pim is een kleinschalige zorgwoning voor jongeren met een meervoudige beperking. Bij stichting Pim wonen 16 jongeren en ontvangen 22 jongeren dagbesteding.

Tijdens een kunstproject in 2023 hebben we bij Stichting Pim op allerlei manieren naar kunst gekeken. In een samenwerking tussen begeleiders en ouders is een fotoreportage gemaakt naar het voorbeeld van de Meesters van het Licht. Met deze reportage zijn de jongeren in het licht gezet.

Een fotocollectie die je laat stilstaan en tegelijkertijd verder laat kijken.

Fototentoonstelling I Zie je mij – Wie zie je dan

Kunst nodigt uit. Kunst kan ons anders laten kijken naar de wereld. Door middel van de fototentoonstelling nodigen we mensen uit om verder te kijken. Om na te gaan bij jezelf wat je ziet, om na te gaan bij jezelf wie je ziet.

Zie je mij?
Wie zie je dan?

De foto’s bieden stuk voor stuk een mooi portret van een prachtig persoon. Pas als je langer kijkt, zie je dat er iets bijzonders is met deze persoon, een andere houding, blik of een hoofdsteun achter de geportretteerde, een spasme, een visuele beperking. De reportage  is bedoeld om je anders te laten kijken naar mensen met een beperking. Je ziet de  persoon en niet  de beperking.
Gewoon… zoals ze zijn.

In onze maatschappij zijn mensen met een ernstig meervoudige beperking weinig zichtbaar. Zij verdienen het echter om ook gezien te worden.

Kunst is inclusiviteit en kent geen beperkingen.  Kunst geeft een beeld zonder oordeel. Hoe mooi zou het zijn als de maatschappij zo inclusief kan zijn als kunst.

Over deze tentoonstelling:

In samenwerking met het ministerie van VWS maakte stichting Pim de reizende tentoonstelling Zie je mij? Wie zie je dan? De fototentoonstelling toont 10 portretten van jongeren met een ernstig meervoudige beperking.

Door middel van deze tentoonstelling willen we bewustwording creëren over hoe we naar mensen kijken. Iedereen is anders, iedereen is mens en iedereen is onderdeel van onze maatschappij.

Planning

25 maart 2024 I Utrecht I Beatrixtheater I Congres toekomstagenda Zorg voor mensen met een beperking

11 april 2024 I Oosterhout I Basisschool De Ontdekking I Uit de kunst dag

Bent u ook geïnteresseerd in deze tentoonstelling neem contact op met Hanneke via hanneke@stichting-pim.nl